Ishido

Ishido

Szabályok

A játék célja, hogy a talonba lévõ köveket mind lerakjuk a táblára úgy, hogy közben a legtöbb pontot érjük el.

A játékot egy táblán kövekkel játszuk. Minden kõnek van színe és formája.

Színek: fehér, sárga, piros, zöld, kék, fekete.

A formák: kör, négyszög, háromszög, rombusz, csillag, deltoid.

Minden típusú kõbõl kettõ van. Összesen tehát 72 (=6*6*2) kövünk van.

A játék kezdetén a táblán 6 kõ van. Minden színbõl és formából egy.

Új követ a táblára a talonból lehet lerakni, méghozzá úgy, hogy a kívánt helyre kattintunk az egérrel.

Új követ csak egy (vagy több) olyan másik kõ mellé lehet tenni - vízszintesen, illetve függõlegesen -, melyekkel a talonban lévõ kõ színben vagy formában megegyezik.

Két kõ mellé úgy rakható kõ a talonból, hogy a talonban lévõ kõ az egyikkel színben, a másikkal formában egyezzen meg.

Három kõ mellé úgy rakható kõ a talonból, hogy a talonban lévõ kõ az egyikkel színben, a másik kettõvel formában egyezzen meg, vagy fordítva.

Négy kõ mellé úgy rakhatõ kõ a talonból, hogy a talonban lévõ kõ kettõvel színben, kettõvel pedig formában egyezzen meg. Tehát nem rakható a talonban lévõ kõ úgy négy másik mellé, hogy azokkal például mind színben egyezik meg.

Pontozás

A tábla szélén lévõ szürke részbe tett kõért nem jár pont.

Minden más letett kõért szomszédszámtól függõen 1, 2, 4 vagy 8 pont jár, rendre egy, kettõ, három, illetve négy szomszéd esetén.

Amint lerakunk egy követ, melynek négy szomszédja van, attól kezdve a kapható pontszámok duplázódnak (a továbbiakban például 1, 2, 4 és 8 pont helyett 2, 4, 8 és 16 pontot lehet kapni). Ha további ilyen köveket rakunk le, akkor a kapható pontszámok tovább duplázódnak.

Minden egyes kõért, melyeknek négy szomszédja van, plusz pontok is járnak. Az elsõ ilyenért 25, a továbbiakért 50, 100, 200, 400, 600, 800, 1000, 5000, 10000, 25000 és végül a 12. ilyen kõért 50000 pont jár.

Ha a játék végén már csak két kövünk marad a talonban, akkor azért még plusz 100 pont jár. Ha csak egy, akkor 500 plusz pontot kapunk. Ha pedig nem marad kövünk, akkor 1000 pontot nyerünk.

Forgács Péter (e-mail: pepe "kukac" hdsnet.hu)

A játék eredeti leírását itt olvasható:
Boruzs János - Jacsmenik Erika: NAGY JÁTÉKKÖNYV
Kiadó: Kheirón '97 Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
4029 Debrecen, Dobozi u. 12. Telefon: 06-30 9658-995